
Miroslav Boriæ
Mario Boriæ
Saetak inovacije: heliokran dizalica tereta die teret na principu uzgona nastaloga vrtnjom propelera sliènog propeleru helikoptera kojega pokreæe motor. U naem sluèaju helikopterski vijak pokretan je visokonaponskim elektromotorom postavljenim na vrhu grane bilo koje dizalice, tako diuæi granu rastereæuje je, te joj znatno poveæava nosivost. Vie ovakvih heliokranskih jedinica spojenih za na pr. mostnu konstrukciju mogu biti povezane na elektriènu mreu dalekovoda visokog napona za prenoenje veæih tereta na manje udaljenosti (prefabriciranje mostne konstrukcije neposredno na samoj rijeènoj obali) radi premotenja rijeke ili teki nosivi elementi viadukta. Upravljanje sa vie istih jedinica istovremeno centralizirano, daljinsko sa zemlje ili sa nosivog tereta.
Prednost inovacije: pojedini nosivi elementi mostne konstrukcije mogu biti sastavljeni neposredno na rijeènoj obali, a zatim grupom heliokranskih jedinica odjednom biti premotene rjeène obale umjesto da se mukotrpno rade nad samom provalijom rijeke, to je sada u prksi. Do sada helikopter prenosi odreðeni teret, ogranièene nosivosti, istovremeno nosi pogonske strojeve, gorivo upravljaèke ureðaje to sve smanjuje nosivost helikoptera, a osim toga nosivost im je ogranièena.
Namjena inovacije: u mostogradnji i tamo gdje se eli poveèati
kapacitet dizanja pojedine dizalice.